søndag den 14. august 2016

BETTY BLUE Tour 3

Onsdag d. 10 aug. I Østrig var det regnvejr… Alvorligt regnvejr. Vi har lyttet til regnen hele natten og jeg endte med at pjække fra gåturen og satte afbryder på vækkeuret. Kl. 0900 havde vi pakket og badet i den rækkefølge og trillede mod nord. Vi besluttede at køre indtil solen skinnede igen.

Vi måtte helt til Augsburg før solen kom frem og det blev en lang køredag. Til gengæld lå pladsen lige ved motorvejen og havde en fin sø i baghaven. En rigtig transitplads for det væltede ind med køretøjer og cyklister med telte. Preben blev lokket til de 2,7 km rundt om søen før aftensmaden. !! Næste morgen kneb det lidt med at finde en 4-8 km rute,- så jeg gik i stedet søen rundt tre gange,- Jeg kender nu den sø fra ALLE fotovinkler.
Vi mødte endnu en hollandsk familie og de måtte låne vores strømkabel for at kunne nå måleren. Rigtig søde mennesker der ønskede Preben tillykke med dagen før de trillede ud kort før os torsdag morgen. Jeg havde ”sladret” til en af deres drenge….

Torsdag d. 11/8. Vi trillede på Prebens og FARMOR` fødselsdage videre mod Karlsruhe og forventede egentlig et tidligt stop i udkanten af byen, men pladsen viste sig at være nabo til banegården, motorvejen og et industriområde på én gang… Vi kørte videre men da Betty GPS syntes vi skulle opleve lidt eller HELE Karlsruhe,… tog det ca. 1 time før vi var på den anden side med kurs mod Rhinen. Da vi endelig nåede dertil troede vi at der var en bro til os men nej… det blev en meget lille færgefart over. Vel ovre for 50 kr. fortsatte vores søgen efter en dejlig plet til at fejre Preben. Vi fik købt et kort og besluttede at køre ind i Frankrig – Lauterbourg. Nu breder panikken sig lidt for vi kan jo ikke fransk og ingen skilte er på andre sprog…. Vi stoppede og fandt en Cafe og bestillte 2 øl for derefter at spørge om Camping pladser i området. Servitricen var kyndig på sprog… snakker og forstår fransk flydende…, men hun forstod os alligevel og fik tegnet et kort til os med vejen til en campingplads i udkanten af byen.
Den fandt vi og parkerede i en ”grusgrav” og besluttede at fejre Preben på restaurant i byen. Solid Tate Flambe og Wienersnitzel blev det til og masser af hygge og spadseretur retur til pladsen via skoven.

Fredag d. 12. august startede tidligt,- vi var jo pakkede. Den lokale vinrute af små veje med fantastiske udsigtspunkter. Undervejs besøgte vi en middelalderborg ” Berwartstein”. Interessant besøg og vi som de tidligste gæster fik en særrundvisning af en entusiast. Spændende fortælling.
Turen gik videre og efter adskillige omveje blev kursen sat direkte til Trier. GPS hurtigrute og efter 2 timer fandt vi en stellplatz mit i vinbondens mark. Vi mødte her en gammel kollega og hustru (Per Frost).
Dog var der en ”hage” ved pladsen idet åben ild og grill var forbudt, samt ingen toiletter/bad til rådighed. Vi besluttede at sadle om og kørte ind til Trier by og fandt i den sydlige ende ved Rømerbrüke en fin Campingplads, 1,5 km fra centrum af byen… perfekt vi bookede straks 3 dage.

Cykler blev pillet ned og stole og borde pakket ud… her er super og vejret viser sig fra bedste side med 26-28 grader og fuld solskin.
Lørdag morgen er vi klar til at udforske Mosel på cykler. Vi kører langs vandet og nyder de fine brinker, men det ligner ikke helt det vi begge husker fra første besøg her for ca. 16 år siden sammen med Annie og Jan… Men 50 km blev det til (48 i Endomondo).. og vi var godt varme og trætte da vi nåede tilbage. Vi havde forestillet os at sejle retur med en floddamper, men fandt aldrig anlægger-stederne.

Vi havde en super fin dag, hvor jeg havde kjole på med trekantet ryg fri… Flere har allerede kommenteret billedet på Facebook, men bare rolig… det så meget værre ud end det var.

Tilbage hed det ”lille lur” og drinks før middagen som blev til marinerede nakkekoteletter og salat til før lidt spil og aftenhygge foran vognen sendte os tidligt på køjen.
Søndag (d. 14 aug.) besluttede vi at skåne bagdelen og i stedet på gåben udforske den gamle bydel med alle dens seværdigheder. Hyggeligt, men jeg synes alligevel det var lidt unfair når alle forretningerne var lukkede… Ingen sko og intet nyt tøj til fruen i dag… !
Jeg fik Preben overtalt til en sejltur med turbåden på Mosel og det var dejligt at se det hele lidt fra den vinkel også.
Retur til sen frokost og en vask af viskestykker, undertøj og håndklæder, samt lidt skriblerier her til bloggen. Vi har besluttet at blive en dag længere for vejret er stadig godt og lækkert og vi skal først til Ohey i Belgien på torsdag. (Besøg hos far og Jaqueline).
Jeg vil slutte her og vi sender rare hilsner til jer alle derhjemme…