tirsdag den 9. august 2016

Betty og Co på tur del 2…:

Onsdag den 3. august letter vi anker fra Bled tidligt. De fleste af vore naboer er ikke stået op endnu, men vi vil gerne sætte kurs mod vores destination Kroatien med ankomst ved middagstid. Turen de første timer foregår af motorvejen men dog med nogle fine scenerier og bjergpas undervejs. Kort før grænsen holder vi kaffe hvil og chaufførskifte og jeg fik æren af de første alvorlige bjerge, smalle veje og megen trafik. Preben slukkede endda radioen for det var lidt spændende kørsel til og over grænsen mellem Slovenien og Kroatien. Vi undrede os over at blive jaget ud på hovedvej, men alle andre gjorde jo det samme… Store som små.
Varmen kommer også til os. Pludselig er der 31 grader. Det må skyldes at vi nåede over og ned igen på Kroatisk side fra et større bjergpas.

Nu begyndte jagten på en dejlig plet for natten/ eller et par nætter og de første forsøg lover ikke godt. Fully Booked på de første 3 campingpladser. På den 4 blev vi tilbudt en teltplads i et af 3 hjørner, men da Betty slet ikke kan være der må vi trille videre. Vi ender faktisk helt nede ved Pula og i et kryds er der 2 muligheder.
Den tættest på vælges for nu er det meget varmt og vi er lettere bekymret for om der skulle have været booket hjemmefra?  Men heldigvis havde Bi Cykle Camping fine pladser tilbage og vi ender på plads 560 godt svedte, men den kolde øl fra køleskabet bragte humøret godt tilbage.
Efter en dejlig varm og hyggelig aften foran bilen og en god nats søvn skulle cyklerne ud og køre igen torsdag morgen og vi triller ind til Pula ca. 10 km. Et fint Colosseum ligger midt i byen og bagved det fineste gågadeområde i små gamle gader. Her fandt vi et dejligt frokostspot og nød at kigge alle de andre turister ud. En borg fandt vi også og en tur ved havnen bragte luft igen før vi skulle trille 10-12 km hjem igen.
Fredag var afsat til abslappen og the trinken. Vi ville bare kigge den lille landsby Fazanza ud i løbet af formiddagen.
Dagen startede dog med at jeg for vild på min morgentur. Gik fint langs vandet og ville bare volde op til venstre for at gå en anden vej retur…
Duede ikke !!  .. for jeg blev ”væk”… Jeg var nød til at ringe hjem og melde en senere ankomst og det gav 2 km mere i benene denne morgen… J

Formiddagens travetur omkring Fazanza var også fin og sluttede med frokost på havnefronten lige foran alle de lokale små fiskerbåde, der vuggede/skvulpede så hyggeligt i det utrolig klare vand…. Tilbage godt over middag er det tid til denne skriverhilsen og Preben har fundet bogen frem af hylden.
I morgen lørdag lister vi langsomt nordover igen og besøger Rovinj, som skulle være fantastisk. Vi håber at billedet fra denne campingplads, med folk der pakker og rejser også gælder længere oppe.

Flere dage senere...
Da vi ikke har haft ret meget net/wifi der virkede ud over på et par cafeèr og vi samtidig ikke har haft 220V på, har PC stået stille nogen dage. Vi har det fortsat super og nyder dagene som de kommer til os.
Lørdag blev ganske rigtig Rovinj og Vsar som skrevet for et par dage siden. Rigtig flotte byer. Rovinj er vi blevet anbefalet af flere og den var bestemt også dejlig, med et strejf af de gamle dage og Italien/ Venedig. Vi tog mange billeder også undervejs op af kysten som bestemt rummer mange turister, men helt sikkert er et besøg værd, når man besøger Kroatien. Vi mødte et dansk par fra Rødding på campingpladsen i Pula og de ville gerne have besked om belægningen på pladserne nordpå og vi kunne melde ”næsten” alt booket ud til og med d. 8 aug. De blev et par dage længere nede sydpå og vi overnattede på en nudistcampingplads Koversada, lige i kanten af Vrsar. Vi valgte det ”frie område” som var helt roligt (læs ingen småbørn) og lagde os i behørig afstand til alle andre, så de ikke skulle føle sig generet af os med tøj på. Cyklerne kom af og vi trillede ned til en øl i Marinaen et par km væk. Her herskede en dejlig afslappet stemning og hele området summede af ferie og afslapning.
Retur på pladsen… store bøffer og hasselback kartofler på grill med salat til… Hmmm så blev det ikke bedre…
Søndag stod vi tidligt op og så på nøgne mennesker… og havde planer om at køre videre langs kysten op og ind til Porec. Her var også rigtig smukt og dejligt og vi fik turens bedste morgenmad. !! Derfra kører vi videre mod Umag og den gamle bydel og slottet her lader sig heller ikke fornægte. En tur i de charmerende gamle gader og vi er solgte. En kaffe espresso bliver det også til og vi har en flot udsigt fra cafèen. Vi bildte os ind at Venedig lå ”lige der ovre”.
Nå men vi skal da også videre og fandt vejen mod Slovenien igen. Preben især savner internet og derfor er vi på vej dertil. Ved Bled søen lå vores sidste opdatering… Så vi håber nettet bliver bedre igen.
Koper bliver målet og en campingplads der, blev udvalgt i Acsi bogen. Vi endte helt ude ved vandkanten på 274 og det var skønt. Det tog dog en del ”frem og tilbage… bak … frem… bak… frem osv før jeg fik parkeret der ! Preben påstod jeg ikke lyttede og jeg synes jeg gjorde nøjagtig som han sagde…
Et sødt italiensk/slovensk par boede i telt lige bagved og vi gav lidt at vores for at de beholdt deres udsigt.
Det var meget varmt, men frem med bikini og badebukser… nu skulle det prøves… Dejlig temperatur, men dyk under var jeg alligevel for pivet til. Kølige drinks med isterninger af danskvand er jeg bedre til. Vi havde en skøn aften og hang ud med en familie på 3 fra Holland i vandkanten efter aftensmaden. Deres knægt var rigtig sød men udfordrede os alle ved vandkanten (50 cm mur ned til vandet). Preben ofrede en ”fødselsdagskage” til ham (bastogne kiks)…. Knægten var lykkelig…
Mandag den 8 august skulle vi igen lette anker. Der var jo ikke plads til os mere på 274, så turen gik videre nordpå mod Salzburg. Vi kørte fortsat med kysten og fik tilmed den flotteste tur, da et uheld på motorvejen sendte al trafik til Slovenien af ”den gamle vej”. Hold da op… hvor er naturen fin her ved kysten og vi suger til os hele vejen op. Efter ca. 25 km i Slovenien kunne vi dog komme retur på motorvejen og vi ”spiste” lidt km.
Preben fandt søen Millstätter See på kortet og der er en del campingpladser omkring. Vi kørte dertil men de første 5 pladser havde ingen pladser ledige … nu var gode råd dyre for vi ved jo godt at når dagen går på held søger de fleste ind for en rest afslapning og hyggeaften.
Vi ringede lidt rundt uden held men triller alligevel på langs af søen til Camping Neubauer dukker op til venstre… lige ned til søen. Hun har én plads tilbage på en P plads overfor og den tager vi… Gider ikke køre mere i dag. I forvejen holder en tysk og en italiensk vogn på P pladsen. Vi slår lejr og går på Gasthaus til aftensmad og tidligt til køjs… Der er ikke meget Wifi. Dog bad vi hende booke en plads inde på pladsen til os for tirsdagen. Der var alligevel en del der skulle udforskes også på cykler og det var ok.
Tirsdag d. 9 august var vi tidligt vågne… rødvinsglas og æbler vækker os allerede fra midnat… En alvorlig lyd hver gang køleskabet sætter ind… og gevaldige dunk på taget når et æble falder fra træet over bilen.
Den alvorlige lyd viste sig at være vore to vinglas imod hinanden på gasblusglasset, der klirrede hver gang køleskabet satte i gang.
Dagen starter med de 8 km for mig og pigen i receptionen gav mig retningslinjer til en ”Vandre trail” lige overfor pladsen. Det lød spændende men da jeg startede ud og mødte en hest uden makker allerede på 300 m vendte jeg om… Cykelstien ind til et par småbyer vandt… og jeg fandt også en bager og medbragte brød til morgenkaffen…
Efter et overdådigt morgenmåltid skulle cyklerne i gang og heldigvis valgte vi formiddagen til ca. 20 km i området…. Det var en fin tur og vi kiggede søen ud fra mange vinkler. Retur omkring kl. 1130 kunne vi checke ind til vores nye plads…nr.75… Perfekt at flytte bord, stole og cykler og derfra tage Betty med ud på en bjerg tur, og derefter langs søen via alle småbyerne retur til sen frokost med O.P. Andersson og en øl…. NU skal jeg få skrevet og udgivet lidt til bloggen… hvis ikke for læserne, … så for os selv… fastholdelse af den første tur med Betty Blue i Europa. Og Vorherre synes det er ok for tordenbygerne har indhentet os lige efter opstilling af Betty Blue og vores grej her på den nye plads hos Neubauer.
I morgen onsdag er stadig i det uvisse… men nu slutter jeg og udgiver med hjælp fra en kontakt i badeværelset…
Hygge til alle jer der gider læse med… måske har jeg ikke alle steder korrekt datid… SORRY !!!
De kærligste feriehilsner… Vi har det super…